Dupa ce si-a asigurat marea ocazie de a se alatura echipei Christian Dior haute couture, Yves Saint Laurent si-a deschis propriul atelier si a transformat haute couture intr-o „noua era de femei tinere, puternice si independente”.
„Am creat garderoba pentru femei contemporane. Am facut parte din transformarea erei mele”, a spus designerul de moda Yves Saint Laurent, cu o ocazie, o demonstratie pe care a facut-o constienta ca creatiile sale au facut parte din schimbarile sociale ale femeilor.
Dupa ce si-a asigurat marea ocazie de a se alatura echipei Christian Dior haute couture, Yves Saint Laurent si-a deschis propriul atelier si a transformat haute couture intr-o „noua era a femeilor tinere, puternice si independente”.
Modelele sale au schimbat cursul modei, introducand conceptul de designer gata sa vizeze o clientela mai larga.

Acest lucru este exprimat de Laurence Benaim, jurnalista franceza specializata in moda, in cartea „Yves Saint Laurent: Colectia imposibila” (Ed. Assouline) si, de asemenea, autorul „Yves Saint Laurent” (Grasset, 1993), o biografie de referinta despre designer.
Saint Laurent (Oran-Algeria 1936-Paris 2008) a fost inainte de timpul sau, a stiut sa creeze un stil de femeie bazat pe un concept masculin de croitorie si a incorporat pantalonul cu dungi, jacheta de safari kaki in garderoba sa. , traditionalul saharian si tuxedo-ul, piese sub care au inclus „scandaloase”, pentru moment, bluze transparente.
Benaim il defineste pe Saint Laurent ca pe un spirit „liber”, la fel de mult „sa indrazneasca sa provoace intr-un tuxedo ca o rochie de seara feminina in anii saizeci”.
Si el subliniaza ca a fost, de asemenea, unul dintre primii moda de moda care s-a adaptat la designul rapid al modei, creand un tuxedo pentru retailerul francez al pietei de masa La Redoute in 1996.
Cartea reuneste patruzeci de ani de moda Yves Saint Laurent si peste 100 de piese iconice, din primele „look-uri” aparute pe pasarela in colectia sa de debut din ianuarie 1962, dupa adio de la Dior, la emisiunea sa finala de haute couture dupa pensionarea sa in 2002.
Un model handmade in care ies in evidenta modele clasice, cum ar fi rochia de schimb Mondrian; rochia neagra cu guler alb si catuse pentru filmul „Belle de Jour”, in care joaca Catherine Deneuve.
Nu este uitata nici legendara colectie de costume de balet rusesti, omagii aduse lui Picasso, Matisse si Van Gogh, nici costume de pantaloni croiti si rochii „coupe de creion” drapate, utilizarea de catifea de lux. Modelele, dantela, pene sau imprimeu leopard arata diversitatea creatiilor unui designer de referinta in materie de moda.
Designerul a considerat accesoriile ca mai mult decat simpli insotitori de imbracaminte, i-a ridicat la categoria amuletelor si le-a facut un simbol al pasiunilor si creatiilor sale. „Nu se poate exagera niciodata importanta accesoriilor. Ele sunt ceea ce face imbracat in altceva „.
Loulou de la Falaise a fost muza lor, femeia care i-a inspirat sa creeze colectii si creatoarea multor accesorii. Designerul a detinut o eleganta naturala, spiky, „chic”, inca din tinerete pana in ultimele sale fotografii. Privind imaginile ei, este imposibil sa nu crezi ca a fost femeia ideala pentru a-si arata desenele.
A fost un model creativ si redactor pentru revista Harpers & Queen, moda a facut parte din ADN-ul ei. Saint Laurent a marturisit ca a fost atras de „simtul ei umor englezesc”, o diversiune care i-a unit timp de zeci de ani.