Cand Demna Gvasalia a fost ales ca noul director de creatie al Balenciaga, nu exista nici-o indoiala ca propunerile sale aveau sa atraga critici si laude in egala masura. Georgianul, cunoscut pentru ca l-a ridicat pe noul venit Vetements la altarele industriei, si-a dezvaluit prima colectie pentru celebra casa in timpul Saptamanii Modei de la Paris. Si acolo, printre jachete de puf de proportii impunatoare, tinute sport si maxi, s-au strecurat si aceste genti.

Daca colectiile Gvasalia pentru Vetements erau deja cunoscute pentru insusirea de logo-uri de la alte marci, putini au ezitat sa-l acuze pe designer ca a luat cu imprumut dungile curcubeu ale pungilor traditionale thailandeze cunoscute sub numele de „sampheng bag”. Retelele de socializare au fost inundate de tineri detinatori ai gentilor „originale” care au spus ironic ca „au avut si un Balenciaga” si unii si-au exprimat chiar ingrijorarea daca ar putea fi acuzati ca poarta o geanta falsa atunci cand calatoresc in afara tarii lor.

Departamentul de Proprietate Intelectuala din Thailanda, insa, s-a grabit sa inlature zvonurile de plagiat: „Sacul curcubeu a fost folosit in Thailanda de multa vreme. Nu este ilegal sa-l aduceti in Europa, deoarece nu este o imitatie. Daca cineva intentioneaza sa copieze; materialul, modelul, forma si culoarea trebuie sa fie aceleasi”, a explicat atunci directorul departamentului.

Desi umbra copypaste -ului a incetat sa pluteasca peste Gvasalia, gentile ei nu au parasit titlurile presei de specialitate. Colectia de accesorii, numita ironic „Bazar”, tocmai a fost scoasa la vanzare si, asa cum era de asteptat cand am vazut-o pe catwalk, are toate buletinele pentru a deveni cea mai cautata si dorita a toamnei. Cel mai mic model costa 1.195 de euro pe site-ul firmei iar varianta XXL, si mai asemanatoare cu cele din tara asiatica, ajunge la 2.300. Intre timp, gentile thailandeze – care, de altfel, se vad des in pietele sau spalatoriile locale – pot fi cumparate cu cativa euro, desi pretul lor a crescut la 100 de baht, aproximativ 3 euro, de cand au urcat pe podium. Da, versiunea deluxe este de fabricatie italiana si este din piele de miel, in timp ce cea asiatica este din plastic si nailon. O diferenta notabila sporita de logo-ul Balenciaga imprimat pe design. Zece litere aurii care transforma un accesoriu pur functional si uitat de industria modei in noua „it bag” a sezonului.

Asa cum s-a intamplat in epoca Hedi Slimane-Saint Laurent (in care designerul a reusit sa dubleze vanzarile), o parte din succesul a tot ceea ce face Gvasalia consta in reinventarea elementelor care existau deja, gasirea exclusivitatii in masiv. Nu conteaza daca este un logo, un imprimeu sau un blockbuster precum Titanic . Putin conteaza gradul de uratenie al hainei in cauza. Chestia este ca viziunea comerciala a georgianului se extinde de la Vetements la Balenciaga – punand diferentele – si promite ca va face parka cu Balenciaga stampilat pe spate un bestseller, va continua sa recolteze clonele penelor sale exagerate si, bineinteles, sa realizeze ca „gentile lor de cumparaturi thailandeze” devin obiectul inseparabil al editorilor de moda si al stilistilor de strada.  Toate acestea in ciuda faptului ca ideea le-a venit deja in minte cativa designeri inainte.

In octombrie 2006, Marc Jacobs a scos pe podiumul Louis Vuitton de primavara-vara 2007 cateva genti in carouri care nu se deosebeau decat de gentile „made in China” pentru cumparaturi datorita logo-ului clar vizibil al companiei si a unui pret infinit mai mare.Dar obsesia modei pentru acest gest banal de a merge la supermarket sau la spalatorie nu s-a oprit aici. Raf Simons a conceput pungi de plastic colorate fluorescente simple, causi-transparente pentru Jil Sander in vara anului 2011 si a inventat un succes atat de mare incat pana si H&M a indraznit sa vina cu o clona greu de distinsa de originala. Si apoi a venit Phoebe Philo care, la fel ca Jacobs, s-a inspirat din modelul in carouri al celebrelor genti cunoscute sub denumirea de „tati bags”, populare mai ales in anumite cartiere pariziene. Astfel, designerul a transformat colectia toamna-iarna 2013 a lui Celine intr-o succesiune de combinatii de patrate rosu, albastru, negru si alb.care invaluia trupul din cap pana in picioare intr-o panza aparent rigida care parea ca ar rezista unei ploi de ploaie. Inutil sa spun ca niciuna dintre aceste evenimente nu a reusit sa reziste editorilor de moda, vedetelor si altor piese din echipamentul de moda.

Acum, creatiile Gvasaliei continua sa trezeasca interesul expertilor care se intreaba daca ar trebui sa consideram aceste genti ca pe un fel de meme sau ca pe o miscare de marketing de succes. Dupa cum a reflectat Ari Spool , expertul in virale pe internet , in acest articol din Guardian , „moda, mai ales astazi, adora jocul dintre clasele superioare si inferioare. In timp ce geanta si logo-ul sunt normale, batalia dintre Haute Couture si mase este cea care o face atragatoare.” Acest lucru este amplificat de difuzorul de internet unde, prin meme si hashtag -uri, ironia si hype -ul cresc.. Iar in reproiectarea articolelor vestimentare existente, incadrandu-le intr-un nou context si transformandu-le in obiecte ale dorintei, pe si in afara internetului, Gvasalia este un expert.