Ultimele studii au evidentiat ca in spatele acestei acumulari de lipide se afla nu atat aportul excesiv de grasimi, cat aportul excesiv de zaharuri. Si cand iei prea multe, le acumulezi si mai repede ca grasime.

Cum calculezi daca ai depasit limita?

Este greu de calculat, dar cu siguranta asa este. Luati in considerare ca Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda acum ca zaharul sa reprezinte mai putin de 5% din aportul alimentar, ceea ce este echivalent cu 25 g de zahar/zi intr-o dieta de 2.000 de kcal . Reducerea aportului de alimente preparate (acestea poarta o multime) este primul lucru pe care il puteti face. De asemenea, evita consumul de produse si dulciuri cu adaos de zahar.

Alternative sanatoase

Doar pentru ca nu mananci atat de mult zahar nu inseamna ca ar trebui sa renunti complet la rasfat: din cand in cand te poti bucura de un tort delicios, atata timp cat il gatesti acasa si il faci cu alte tipuri de indulcitori. Va propunem urmatoarele:

  • Sirop de agave : Este extras natural din agave, o planta cu frunze carnoase si de origine mexicana. Il poti gasi sub forma de indulcitor lichid, ideal pentru a fi adaugat la prajiturile umede. Pudra este inlocuitorul perfect pentru zaharul pudra.
  • Melasa de orez . Este extras din boabe rotunde de orez si serveste ca indulcitor natural cu putine calorii si un continut ridicat de calciu (273 mg/100 g). Utilizarile lui sunt asemanatoare cu cele ale siropului de agave, dar avand o consistenta de miere, il poti folosi si pentru a umple prajituri.
  • Fructoza naturala . Se obtine din fructe. Cu o textura asemanatoare cu cea a zaharului, indicele sau glicemic este mult mai scazut. Inlocuieste perfect zaharul, dar puterea lui de indulcire este mai mare. Alege-l natural sau din agricultura ecologica (o vei gasi in magazine de plante medicinale si magazine de produse naturiste).
  • Stevia naturala . Frunzele de stevie proaspete sau uscate si zdrobite (in format lichid concentrat si natural) au o putere de indulcire de 200 de ori mai puternica decat zaharul. Foloseste-l pentru a adauga dulceata infuziilor si altor bauturi si pentru a face compoturi, coolies sau salate de fructe. Integrarea lui in coacere este ceva mai complicata.

Mai jos veti gasi retetele pentru 5 prajituri in care am inlocuit zaharul cu aceste alternative mai sanatoase si mai naturale. Rezultatul te va surprinde!

Cheesecake cu Afine

Ingrediente (pentru 8 persoane) : 200 g biscuiti digestivi, 100 g unt, 700 g crema de branza, 300 ml frisca, 200 ml sirop de agave, 5 linguri amidon de porumb, 4 oua, coaja de lamaie, pastaie de vanilie, 200 g dulceata de afine, 50 g fructe de padure (afine, zmeura, coacaze, mure…)

  • Zdrobiti fursecurile intr-un bol si amestecati-le cu untul topit anterior. Acoperiti baza unei forme de 25 de centimetri cu prajiturile zdrobite si coaceti la 180° pentru aproximativ 15 minute.
  • Amesteca crema de branza impreuna cu smantana, ouale si siropul. Deschideti boabele de vanilie de sus in jos cu un cutit si razuiti interiorul. Se adauga in crema si se bate energic cu amidonul de porumb si coaja de lamaie.
  • Se toarna in forma si se coace 45 de minute la 180°. Se lasa sa se raceasca, se demoleaza si se acopera cu dulceata (daca nu o gasesti fara zahar, pregateste-l singur dupa cum explicam in pagina din stanga). Decorati cu fructe de padure.

Trucul : La servire, curatati cutitul cu apa fierbinte intre taieturi. Astfel nu vei lasa dulceata pe interiorul branzei si portiile individuale vor fi perfecte. Taiati tortul exact cand urmeaza sa fie consumat.

Tort dulce de morcovi

Ingrediente (pentru 10 persoane) : 4 oua, 400 g morcovi rasi, 280 g faina, 200 g melasa de orez, 2 linguri bicarbonat de sodiu, 1 lingura praf de copt, 200 ml ulei de masline bland, 2 linguri. de scortisoara, 1 lingura. de nucsoara, 1 lingura. de ghimbir praf, 150 g nuci, 50 g stafide.
Pentru crema de unt: 250 g unt, 200 g crema de branza, 600 g praf de agave

  • Amestecam condimentele cu uleiul si adaugam galbenusurile batute cu melasa, bicarbonatul de sodiu, praful de copt si faina. Bate albusurile spuma si adauga-le. Adaugati morcovul si nucile. Coaceti 45 de minute la 180° intr-o forma de 20 cm. Lasa-l sa se raceasca.
  • Se bate untul cu siropul de agave pudra. Se bate bine impreuna cu crema de branza. Taiati prajitura in straturi si umpleti cu crema. Decorati blatul cu punga de patiserie. A se pastra la frigider.

Mini tarte cu lamaie

Ingrediente (pentru 8 persoane) : 150 g biscuiti, 50 g faina, 100 g unt.
Pentru smantana si bezea: 200 g sirop de agave, 100 g unt, 3 galbenusuri, 3 lamai, 4 albusuri, 120 g fructoza naturala.

  • Zdrobiti biscuitii cu faina si untul la temperatura camerei. Presa aluatul obtinut in fundul fiecareia dintre formele de briose. Se coace 15 minute la 180°.
  • Se bat galbenusurile cu untul, siropul de agave si zeama de lamaie. Gatiti la foc mic, amestecand cu un tel. Cand crema se ingroasa se toarna peste baza de biscuiti si se coace 20 de minute la 180°.
  • Albusurile se bat spuma cu fructoza si se transfera intr-o punga de patiserie. Decoram blatul prajiturii si ardem bezeaua cu ajutorul unei torte de bucatarie.

Negrese de ciocolata

Ingrediente (pentru 9 persoane) : 150 g ciocolata pentru acoperire, 150 g unt, 150 g faina de grau, 200 g fructoza naturala, 50 g cacao pudra, 4 oua, 200 g nuca decojita, un praf de sare .

  • Bateti ouale impreuna cu fructoza si un praf de sare. Topiti untul si ciocolata pentru topping intr-o cratita la foc mic. Adaugati acest amestec la precedentul si amestecati.
  • Cerneti faina (puneti-o intr-o sita si bateti partile laterale astfel incat sa cada peste recipient), astfel nu se vor forma cocoloase. Faceti acelasi lucru cu pudra de cacao. Se amesteca cu aluatul.
  • Adaugati nucile putin tocate si transferati amestecul intr-o forma patrata de 20 de centimetri pe 20 de centimetri. Coaceti 22 de minute la 180° si lasati sa se raceasca. Se decoreaza cu nuca si se taie in portii.

Tort sacher cu piersici

Ingrediente (pentru 8 persoane) : 50 g ciocolata neagra, 120 g fructoza, 120 g sirop de agave, 150 g unt, 150 g faina, 6 oua, 150 g dulceata de piersici, o pastaie de vanilie.
Pentru umplutura si topping: 250 g gem de piersici, 200 g ciocolata de acoperire, 200 ml smantana pentru frisca, 100 g unt

  • Se bat galbenusurile cu fructoza. Rezervare. Topiti untul si ciocolata. Adaugati siropul si dulceata. Se adauga in primul amestec impreuna cu faina, vanilia si albusurile batute spuma in prealabil.
  • Se toarna intr-o forma si se coace 50 de minute la 180°. Lasam sa se raceasca si taiem prajitura in jumatate. Se umple cu dulceata si se da la frigider.
  • Se fierbe smantana , se adauga untul si ciocolata si se amesteca cu o spatula. Acoperiti tortul cu aceasta crema si lasati-l sa se raceasca.

Trucul: Decorati cu felii de piersici naturale si folositi dulceata fara zahar.