In afara de produsele de barbierit nu se putea vorbi in trecut de cosmetica masculina. Era chiar un sacrilegiu care nu rima cu nivelul de testosteron.

Ulterior cosmetica la masculin a fost asociata cu termenul de metrosexual. Azi, cand metrosexualul este deja off, produsele cosmetice masculine au devenit curente si intr-o continua crestere ca vanzari sau numar de marci/produse. Perioda cand Jean Paul Gaultier soca prin lansarea liniei sale e demult apusa. Acum, marcile de prestigiu (Lancome, Dior, Givenchy, Hugo Boss, Clarins, Clinique, Shiseido) dar si cele mass market (Nivea, Biotherm, Yves Rocher, Vichy) sau cele nisa (Nickel, Skeen) au game complete. In marile magazine din Paris produsele masculine au raionul lor specializat si numai reprezinta o curiozitate. Piata este in ascensiune exponentiala.

Putina cosmetica

Pielea barbatilor este mai densa si mai groasa decat cea feminina (intre 25-30%) si pentru a ramane in deplina sanatate are nevoie de o ingrijire speciala pentru a hrani celulele mai numeroase. Glandele ce produc sebum sunt mai mici la barbati, iar patrunderea elementelor active in piele trebuie adaptata prin texturi de produse mai usoare cu produse care sa o permeabilizeze. Desi are mai putine glande sebacee, piela masculina este mai grasa datorita testosteronului care stimuleaza secretia. Ea este astfel predispusa acneii si problemelor generate de dereglarile frecvente de sebum.

Barbieritul cotidian este adesea un factor agresiv pentru ca elimina celulele superficiale, distruge filmul hidrolipidic ce asigura protectia naturala a pielii si provoaca adesea iritatii (80% din barbati). Pielea este sensibilizata, deshidratata, inconfortabila, iritata, vulnerabila infectilor microbiene (foliculite provocate de stafilococul auriu).

Fragilitatea pielii masculine este explicata de agresiunea externa (poluare, conditii de clima) si lipsa de protectie pentru ca prin educatie barbatii nu au fost obisnuiti cu produsele uzuale de ingrijire. Cei care traiesc intr-un mare oras, cu multa poluare si mai ales fumeaza prezinta adesea un ten degradat. Principalele probleme de ten intilnite la barbati sunt: iritatii locale ale pielii (roseata), pielea care straluceste de la un exces de sebum, tenul incarcat, hidratarea proasta cu un ten uscat si crapat (mai ales iarna), ten lipsit de energie/vitalitate de la tutun/alcool/oboseala si nu in ultimul rand primele semne ale imbatrinirii. Fata de pielea feminina cea masculina este mai bine „dotata” in fibre de colagen cu un pH mai acid astfel incat imbatrinirea ei este mai tardiva, dar odata declansata ridurile barbatului sunt mai pronuntate.

Produsele de ingrijire pentru barbati au ca scop energizarea/vitalizarea/fortificarea si o protectie sporita. Intr-o lume in care imaginea conteaza asa de mult, produsele cosmetice sunt o arma pentru a arata bine/tanar/in putere, dar si pentru a oferi o mica doza de placere personala.

Institutul Nickel Nume legendar in cosmetica masculina, Institutul Nickel din Paris este din 1996 un mic paradis al esteticii, 100% masculin. Clientela medie, intre 17-35 de ani, este variata, atat VIP-uri dar si tanarul care doreste sa-si reimprospateze fata, parizieni, dar si multi straini pentru care o vizita la Nickel este un pasaj obligatoriu cand vin in Paris. Preturile aplicate sunt medii, tocmai pentru a „democratiza” cosmetica la masculin: ingrijire fata 1 ora (45-55 EUR), manichiura (13 EUR), masaj relaxant 1 h (45EUR). Hitul lor se numeste Lendemain de fete, un produs punctual de mare succes care iti reface fata dupa o noapte de pomina, un produs SOS pentru o reconstructie rapida de „fatada”.

Ultima frontiera – make-up Machiajul la masculin nu dateaza de ieri, de azi. Ramses II era acoperit cu tatuaje de henna, epilat ca cel mai obsedat metrosexual si pictat ca un sarcofag furat de la British Museum. Curtea de la Versailles gazduia zilnic nu doar Salonul Mondial al Coafurii sectia peruci la masculin, ci era si concursul celor care isi tencuiau fata cat mai mult pentru a lipi maximul de „mouches” erotice. Glamrock-ul masculin al anilor ’80, Robert Smith sau Marilyn Manson au fost momente memorabile in lupta barbatilor in a-si castiga dreptul la oja sau ruj.

Kholul pare a fi deja castigat pentru ca moda creionului negru se regaseste la tinerii de peste ocean atunci cand isi accentueaza privirea. Produsele de machiaj isi fac timid intrarea (Jean Paul Gaultier) si sunt inca o curiozitate/ excentricitate adoptata de tineri. Curentele muzicale noi au influentat puternic folosirea dermatografului, a fondului de ten sau a gloss-ului (Tokyo Hotel dar si grupurile R&B), dar si comunitatile de emigranti din marile orase, care aduc in cultura occidentala o perceptie diferita a folosirii produselor de machiaj.

Cum sa ii convertesti pe barbati la cosmetica masculina

Femeile sunt cele care fac majoritatea cumparaturilor de cosmetice sau parfumuri, iar majoritatea barbatiilor se lasa pe mana lor (si la acest capitol). De aceea, desi decizia finala in „convertirea” la produsele de ingrijire masculine este a barbatului, femeia joaca un rol capital.

1. metoda fina: dialog si flatare. Vorbeste-i in mod constant accentuand avantajele de viitor (mai putina roseata, piele mai fina, riduri mai putin accentuate) si laudand cele prezente (pielea e mai curata, miroase mai bine, nu straluceste);

2. metoda experimentala. Cand se plange iarna de piele aspra ofera-i putin din crema ta de corp si fa-l sa se convinga singur de avantaje, iar varianta extrema, jocul de-a esteticiana in care ii faci un masaj facial pe care nu-l va refuza cu siguranta.

3. metoda brutala: ironia. Poti sa-l iei peste picior spunandu-i cat de inestetica e pielea sa uscata sau proaspatul cos, sau primele riduri care vor deveni canioane.

4. metoda insistenta. Chiar daca „problema” pielii uscate iarna este rezolvata insista sa foloseasca produse de ingrijire.